نکته قابل توجه افزایش صادرات به ایالات متحده بود که به بازار اصلی ترکیه برای سنگ ساختمانی تبدیل شد. واردات ایالات متحده به 432.13 میلیون دلار رسید که با افزایش چشمگیر 11.22٪ – برای اولین بار از چین پیشی گرفت. چین که به طور سنتی بازار غالب بود، شاهد کاهش 9.99 درصدی واردات آن به 389.38 میلیون دلار بود. هند با واردات 145.25 میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت که کاهش 8.79 درصدی را نشان داد.
بقیه ده بازار مقصد برتر از جمله عربستان سعودی، عراق، فرانسه، امارات متحده عربی، استرالیا، لیبی و آلمان – به طور کلی رشد مثبتی را ثبت کردند. تنها استثناء عراق بود که یک انقباض جزئی 0.74 درصد را تجربه کرد.
از نظر قیمتگذاری، متوسط قیمت هر تن سنگ ساختمانی ترکیه در سال 2024 به 319.06 دلار رسید که نشاندهنده افزایش متوسط 3.9 درصدی نسبت به سال گذشته است. در مقایسه با سطح جهانی، ترکیه همچنان قیمت رقابتی خود را حفظ کرده و پرتغال به طور متوسط 288.87 دلار در هر تن، برزیل با 613.38 دلار در هر تن، و ایتالیا با میانگین حق بیمه 1095.80 دلار در هر تن پیشتاز است.
علیرغم کاهش جزئی حجم و ارزش، توانایی ترکیه برای حفظ حضور قوی در بازار – به ویژه در ایالات متحده – سازگاری این بخش و جذابیت جهانی مداوم را برجسته می کند.
منبع: دفتر تحلیل روند و روند بازار مرمر Confindustria Marmomacchine Association